safe

jag har på senare tid märkt att jag tänker mycket på sånt som kan rädda ens liv. småsaker som är gratis som alla borde tänka på. saker som räddar en om olyckan är framme. vet inte om det beror på att jag överlevde cancern och att jag nu undermedvetet inte vill utsätta mig för något som jag vet går att förhindra.

ett stort exempel på detta är rökning. varför medvetet utsätta sin kropp för denna risk? sen att andra utsätter oss icke-rökare för samma risk som dom tar är konstigt. jag är helt FÖR en lagstiftning MOT rökning på allmän plats. jag är också helt FÖR skatteökningen på tobaken. höj priset så att ingen har råd med skiten!

andra saker jag tänker på är bälte. i bil är det en självklarhet för dom flesta men på bussen är det inte lika självklart. åker campusbussen varje dag mellan linköping och norrköping och jag har ALLTID bälte på mig men jag ser många som inte har det. därför har jag börjat fundera på en annan sak nämnligen att om personen bakom mig inte har bälte och bussen krockar, hur går det för mig då? därför sitter jag numera så långt bak i bussen som det går. en fråga: varför finns det inte bälte på stadsbussarna?

jag fick en stor tankeställare när jag hade praktik på neurokirurgen förra hösten/vintern. jag tror ni förstår vad jag menar när jag säger ordet: cykelhjälm. cykelhjälm är något jag definitivt ska skaffa i vinter! brukar inte cykla så mycket på vintern men om jag bara ska till och från sjukhuset för att praktisera/jobba eller till och från gymmet, vad spelar det då för roll om jag har hjälp på mig? med det menar jag att den är lätt att lägga ifrån sig och låsa in nånstans men i skolan måste man släpa den med sig. så, för att minska riskerna ska hjälm införskaffas när det blir halt!

något att fundera på för er också kanske?

be safe!

Kommentarer
Postat av: En Ullis

Hej! Söt blogg.



jag tror att om man tar sig igenom svårigheter, vad det än är för några, så blir man en klokare och starkare människa. Självklart ska du skaffa en cykelhjälm, och bära den året runt.



Kramisar

2011-09-16 @ 20:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0