dialys

det gör ont när jag andas. känns som inflammationen jag fick runt hjärtat för ett par år sen fast inte riktigt lika ont :/ då gjorde det ju så ont så jag trodde jag hade en pågående <3-infarkt :S är dock lite rädd för att det ska bli värre. och jag som hade planer på en löprunda men tror jag får skippa det och köra hårt på gymmet imorgon istället. fan, blev ju ingen träning igår heller! skärpning nu!

första dagen på dialysen avklarad. tänker faktiskt inte berätta något om det här i bloggen för man har hört allt för många historier om folk som skrivit om jobb/lagt upp bilder i arbetskläderna som nu måste handskas med konsekvenserna. så från och med nu tror jag att jag lämnar praktik och jobb utanför bloggen.

dock så kan jag ju skriva allmänt om dialys. för er som missat vad det går ut på så går det ut på att rena blodet eftersom njurarna inte fixar det längre. man kopplas upp till en stor apparat och på ca 3 timmar kan ca 50 liter blod renas. det vill säga att blodvolymen har passeras apparaten ca 10 gånger. väldigt enkelt förklarat så renas blodet i ett "filter" och förs sedan tillbaka till kroppen.
för att kärlen ska klara detta måste man operera ihop en ven med en artär. utan artären skulle venen tillslut gå sönder och utan artren blir trycket ut i maskinen dåligt.
detta är iofs en metod. en annan metod går ut på att fylla bukhålan med vatten och sedan filtrera blodet genom bukhinnan och sedan tömma ut vattnet igen som du är fullt med slaggprodukter, typ. detta kallar peritonealdialys (peritoneum = bukhinnan)


såhär ser en dialysmaskin ut (en av modellerna). efter patienten vägt sig så vet man på ett ungefär hur mycket vätska denne samlat på sig och då kan man på skärmarna programmera in hur mycket vätska man vill att maskinen drar från blodet, smart va? :D


bilden hittade jag på google.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0