spring

hade tänkt köra igång löpningen idag. bytte om när jag kom hem, loggade in på msn där zandra skrev att hon inte kunde idag :( sara kunde inte heller så min motivation sjönk till botten :S så nu sitter jag här fortfarande med träningskläderna på.
jag och sara bestämde iaf att vi ska ut och springa på onsdag när jag slutat praktiken och sedan på torsdag för då är jag ledig :D sen hoppas jag att det blir nån mer gång i helgen också och då är det ändå 3 gånger denna veckan så jag ska väl inte ha världens dåligaste samvete nu :P jag brukar ju få det ganska lätt för småsaker men sån är jag.

när praktiken började förra onsdagen så var jag såå himmla snurrig så ni anar inte :P man byter om på plan 10 och sen är praktiken på plan 18. jag går in i hissen, trycker på plan 18, det kommer in några till och trycker på plan 17. när hissen kommer til plan 17 så går alla ur - inklusive jag. tänker efter lite vad jag precis gjorde och vänder mig om och väntar på nästa hiss :P undra om det va samma dag när jag hade slutat eller dagen efter när jag skulle åka ner, jag ställer mig i hissen som åker ner, stannar på plan 17. märker då att ingen går in i hissen så jag tänker "den åker snart om ingen kommer" och väntar. när jag tyckler att det gått lite väl lång tid så ser jag att jag inte ens tryckt på knappen till plan 10, haha! jag gick alltså bara in i hissen och såg glad ut :P

så vad har jag fått göra för mer spännande saker under praktiken förutom hostmaskinen? jo, idag skulle vi ta blodprover på en patient. denne var väldigt svårstucken men sist jag tog på honom så lyckades jag :D idag gjorde jag dock inte det. inte min handledare heller. det slutade med att vi fick ta proverna ur hans CVK, vilket ju är otroligt lärorikt :D det är inte så vanligt på alla avdelningar att patienter har en CVK så jag är glad att jag har fått arbeta lite med en (fick göra det förra perioden med).
i skolan så har vi fått lära oss att om man gör fel så får det stoooora konsekvenser så innan man arbetat med den så vågar man knappt röra den :P men nu börjar man känna sig lite mer säker, om inte annat så är jag inte rädd längre :D min handledare är verkligen suåerbra och peppar och berömmer så fort jag gör något bra :D

jag har fått se när dom dekanylerar en patient :D alltså drar ut tracken från halsen. det såg väldigt enkelt ut, något som vem som hellst kan göra men det va coolt att se ändå :D
innan dom drog tracken så har det varit intressant att se hur man handskas med en sån osv. det är inte heller så vanligt att folk har trackar på avdelningar så jag har fått se en del "ovanliga" saker.

en rolig sak som hände när vi hade kört med hostmaskinen på en patient med track var att vi skulle gå ut från rummet för att kasta handskarna. så hör man patienten försöka säga något (vilket man inte kan om man inte har talventil eller är proppad). så jag gick till honom och tog upp hans propp, kollar på göran (undersköterska) och säger typ "innan jag sätter på denna så måste jag kuffa ur tracken eller hur" (kuffad track innebär att en slags ballong runt röret är uppblåst så att all luft bara kan passera genom tracken och inte via mun eller näsa). då säger göran "gör du rätt nu?" självklart blir ju jag väldigt osäker "eeeeeh....aaaaa.....jaaaa....jo men det gör jag" göran säger "för om du är 100% säker på att du gör rätt så är det bara du gör det".
jag va 100% säker men man blir ju ställd när någon frågar. skulle jag satt på proppen till tracken innan jag kuffat ur den så hade patienten alltså varken fått luft genom tracken eller mun/näsa vilket hade blivit en aning jobbigt.



till vänster är en kuffad track och till höger en som inte är kuffad. (om ni inte ser så är det en genomskärning av en människas hals med munnen typ göhst upp)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0