Signe

idag ska jag göra allt som jag sa att jag skulle göra igår för det blev ju såklart inte gjort :P

har redan dammsugit, dammat, städat ut badrummet och börjat tvätta :D ska kila ner om en stund och lägga i en till tvätt, har tillgång till 2 maskiner idag så det borde gå hyffsat fort, hoppas bara att åtminstånde en av torktumlarna är lediga sen men jag tror det :D
sen blir det löpning med zandra, laha mat och tvätta klart. plugga får vi ju inte glömma heller men jag gjorde en del igår så det som är kvar är typ sånt man kan skriva utan böcker och sen diskutera för jag hittar det inte nånstas :P omvårdnad och egenvård. bara att komma pås aker som låter bra :D

blev överlycklig igår när jag av en ren slump hittade vad det har för betydelse vilket sängläge patienten har :D plant läge, stående, sidoläge eller hög huvudända. vi brukar nämligen ge förslag på våra basgrupper när vi går igenom scenariona att det skulle vara bra för patienten att ha hög huvudända och då frågar alltid våran basgruppshandledare "varför?". för vi kan inte bara säga att en sak är bra, vi måste veta varför och det va precis det jag hittade i en bok igår :D så på tisdag har jag svaret, woho!

måste bara tillägga att kroppens syra/bas-balans är sjukt intressant! jag har ju alltid trott att vi andas för att få i oss syre men det som styr att vi tar ett nytt andetag är koldioxidhalten i blodet som kroppen vill bli av med, alltså inte syret :D coolt va?

såhär såg vårat scenario ut som vi har tills på tisdag.

bara massa provsvar. på basgruppen så fattar man inget, under veckan så läser man på, går på föreläsningar och nu en vecka senare så kan jag, bara genom att se på proverna, veta att Signe är metabolisk acidotisk :D


jag är verkligen medveten om att ingen tycker detta är intressant förutom jag och dom i min klass :P men då får ni helt enkelt skita i att läsa eller bara vara glada för min skulle att jag lär mig något och samtidigt tycker det är sjukt roligt och intressant! :D



Eliminationen?


Signe Pettersson är inlagd på njurmedicinska avdelningen i Linköping. På avdelningen utbryter det maginfluensa, och Signe drabbas. Signes tillstånd försämras, eftersom hon inte får behålla någon vätska.

Läkaren på avdelningen ordinerar analys av elektrolyter och artärgas.


Provsvar

PROVSVAR

Analys
 
 Analyssvar
Referensvärden
B-Hemoglobin
170
117-153 g/l
B-Evf
55
35 – 46 %
P-Natrium
148
137-145 mmol/l
P-Kalium
5.0
3,5-4,4 mmol/l
P-Kreatinin
200
45-90  mmol/l
a/vB-Standardbikarbonat
18
19-26 mmol/l
a/vB-Basöverskott (BE)
- 6
 -3 - + 3 mmol/l
a/vB-pH
7.3
7.36-7.45 kPa
a/vB-Koldioxid (PCO2)
4.2
4.7-6.0 kPa
aB-Syrgas (PO2)
14.2
10 - 13.5 kPa
aB-Syrgasmättnad (SaO2)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0