otur

orkar verkligen inte skriva vad vi gjort i finland även om det kanske mest bara gick ut på att äta, fika och spela kort. dock så måste jag berätta om resan dit och hem.

resan till vasa gick hyffsat bra, vi va lite försenade men inget att klaga på. bagaget blev kvar i helsingfors så vi fick åka hem till mormor och morfar utan. inget kul att inte kunna duscha elelr borsta tänderna :S dagen efter så ringde dom från flygplatsen och sa att dom hade hittat en av väskorna, den skulle dom köra ut till oss. lite turligt för min del eftersom det va min väska dom hade hittat. dock så gick det inte lång tid efter att min kommit som dom ringde och sa att dom hittat saras också så vi åkte in och hämtade den :)

planet hem skulle gå 17.55 finsk tid så vi va där 16.30 eftersom man va tvungen att checka in bagaget en timme innan. jag och sara satt och kollade ut för att se när planet vi skulle åka med skulle landa men det kom aldrig något. efter en stund så ser vi att det är försenat en timme till 18.55. för att då hinna med vårat plan från helsingfors så var det tvunget att vara försenat det med. vid kanske 18.30 så fick vi gå igenom säkerhetskontrollerna och sen sitta och vänta vid gaten. det kom fortfarande inget plan och det blev försenat ytterlogare 25 minuter.
väl på planet så satte vi oss längst fram så att vi skulle kunna komma av först och springa till nästa gate. som tur va så var planet vi skulle med från helsingfors ochså försenat så vi hann! enda turen vi hade den dan kan jag ju säga. vi väntade i typ 10 minuter på att få gå på det plnaet. när alla väl satt sig i sina trånga säten så ropar kaptenen ut att bagaget som ska med planet inte har kommit än. vi satt i över en timme på planet och väntade tills det tillsut kom. framme i stockholm va vi 2 timmar försenade eftersom man drar tillbaka klockan en timme så igentligen blev det 3 timmar. när bagagebandet slutar att rulla så inser vi att våra väskor är borta, igen, hallelulija! alla som åkte från vasa fick inte sina väskor så det va inte bara vi. vi anmälde att dom va borta och gick ut till bussen som skulle gå till parkeringen där vi parkerat bilen.
det låg förvånansvärt lite snö på bilen så det gick lätt att komma in, dock så va det bara en dörr som gick att öppna :P sara går in och sätter i nyckeln för att starta men inte fan startar den :O på den parkeringen där vi stod så ingick starthjälp så vi ringde till pappa som fixade nummret dit vi skulle ringa. vi fick tag på nån bärgningsgubbe som sa att han skulle komma om 15-20 min. efter en stund så började jag och sara springa runt på parkeringen för att hålla värmen uppe. bergningskillen ringde och sa att det skulle ta längre tid och att vi skulle hoppa på bussen som vi hade tagit dit och åka med den tills han va klar så det gjorde vi. vi hann ett varv sen ringde han så vi hippade av. tror vi höll på i nån timme med att få igång bilen men det gick inte. han fick bärga den till en verkstad i märsta. det ingick även i parkeringspriset att då få en hyrbil om bilen inte startar men oturligt nog så hade det stängt, klockan va väl runt 00 då tror jag. bärgningskillen ringde runt till några och tillslut så fixade dom en nödlösning till oss, vi skulle få ta in på hotell över natten så skulle bilen bli fixad på verksdag dagen därpå, alltså idag. hotellet och bergningen slapp vi betala men själva reparationen kom vi inte undan :S tydligen så va det nån bränsleslang till bränslepumpen som hade lossnat eller nått. då kan man ju fråga sig hur fasen vi ens har kunnat åka för den fungerade alldeles utmärkt när vi parkerade, aja.

nu sitter jag hemma iallafall, kom hem för nån timme sen. nu är det alltså meningen att jag ska orka plugga :O får väl göra ett tappert försök lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0