fimpa!



läste precis stina-lees blogg och hon hade lagt upp denna reklamfilmen om rökning. det är en anti-smokingkampanj från malaysia. som hon säger så skulle den nog aldrig visas i sverige men jag tycker den ska det. skrämselpropaganda hjälper nog inte men rökning leder till så mycket mer än bara lungcancer.

jag och linda pratade lite om rökning i bilen till lkpg här om dagen. KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) är jättevanligt bland rökare och om man inte slutar röka när man får diagnosen så blir det värre och värre tills man inte kan andas mer, låter det trevligt?

läste också en artikel i Extra tror jag det va om att rökare har större chans att drabbas av ALS eller MS. Lindas reaktion va inte så kul när jag förklarade vad det va men jag kan säga det igen, lite kortfattat: ALS = nervsignalerna från hjärnan till resten av kroppen fungerar inte och man blir mindre och mindre rörlig. kroppsdel för kroppsdel slutar att fungera och tillslut ligger man där som ett kolli i en säng. allt slutar med att nervsignalerna även till lungorna slutar fungera så man kvävs. vissa har "tur" nog att ha ett långsamt sjukdomsförlopp medans andra, som nyhetsankaret från rapport, får ett snabbare. hon från rapport dog på ungefär ett år. enligt mig låter lungcancer som en dans på rosor om man jämför med det!
är inte lika säker på vad MS går ut på men jag är ganska säker på att myelinet som sitter på nervtrådarna försvinner. myelin är ett skydd för nervtrådarna och det behövs för att en signal ska kunna ta sig fram snabbt. om myelinet inte finns där så tar det mycket längre tid för signalen att nå ut till en muskel. jag vet inte hur dödlig MS är men jag tycker ändå inte att det låter så trevligt.

vet inte riktigt hur jag ska formulera dethär men rökare har ingen respekt för sin egen kropp. dom har ingen respekt för sig själva utan dom skadar sig själva helt frivilligt. det är som att be om att bli sjuk!
ni får jättegärna byta plats med mig på en gång, jag skulle bli jätteglad om jag slapp gå igenom skiten! för om ni byter nu så kommer ni slippa att lida mer för det som jag går igenom nu är nog bara en piss i havet jämfört med en långt framgången lungcancer.
som sagt, sätt er in i vad jag går igenom så vet ni vad ni har att vänta er.

jag respekterar folks egna val och bryr mig egentligen inte så mycket ifall mina vänner röker men dethär är min åsikt och så som jag respekterar era (dåliga)val så får ni allt ta och respektera min åsikt.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Det tycker jag var riktigt bra skrivet och formulerat av dig, hoppas dina nära och kära lyssnar på det och tar det till sig.

Kram

2009-09-02 @ 09:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0