plugg

gick upp halv 8 imorse för att hinna gå ut med barro, göra mig iordning och åka till vårcentralen för att ta blodprover. dock måste jag missbedömt tiden lite för jag hann inte med 8.48 tåget som jag tänkt utan fick ta det som gick 9.08. länge sen jag tog blodprover nu, gjorde nästan lite ont :P på tal om något annat innan jag fortsätter´. jag har funderat på en sak, antagligen bara jag som funderat med, men iallafall..när man tar blodtryck så lyssnar man ju på arteria brachialis, alltså en artär (syreriktblod) men när man tar blodprov så säger man ofta venprov, alltså i en ven (syrefattigt blod) men grejen är att man tar på samma ställe så är det en ratär eller ven? samma när man ska sätta en PVK (perifer venkateter) så sätter man den på samma ställe med. måste kolla upp detta med min basgruppshandledare :D eller så frågar jag på sjukhuset på onsdag, dom sätter ju en PVK på mig så för att kunna ge mig injektion.
för att fprtsätta där jag va då. kl 10 skulle vi mötas i skolan, stressade som fasen från tåget för att hinna men blev 5 minuter sen :P tog dock bara 10 minuter att ta sig från tåget till skolan, då går man fooort! satt med basgruppen och fixade med lite frågor som ska vara klara idag, bra att få det gjort då med tanke på att vi inte börjat än.
sen lunchade vi allihop för att sedan ha färdighetsträning i 4 timmar!!! fattar ni, 4 timmar! och vet ni vad vi gjorde? förflyttningsteknik :O förflyttning av patient som ligger långt ner i sängen tillbaka till ett bra läge och sen förflyttning från säng till sittande på sängkanten och sen till rullstol. 4 timmar! visst, vi testade måånga knep och en massa va skitbra men man kunde en del sen innan med så jag fick vara patient en del och låta dom som inte testat innan testa så gjorde jag bara det som va nytt för mig. det första mattias gjorde i pincip när jag va patient va att dra mig för långt och fort så jag slog huvudet i sänggaveln :P haha!
slutade kl 17 idag så jag va inte hemma förrns 18 :O bestämde mig då för att ta det lugnt och börja plugga imorgon, är ju ledig då :D

och på onsdag när jag ska på röntgen så tar jag med mig pluggrejer och pluggar medans isotopet verkar i kroppen i en timme :D kanon!
har kanske missat att säga att jag fått röntgentid på onsdag? men det har jag. hoppas på att jag får svaret på röntgen och rpoverna på måndag om en vecka när jag ska dit och prata med läkare, är nervös men jag tror inte det är nått :D eller rättare sagt, det får inte vara nått! är igång med mitt liv igen!! bäst av allt är ju klart skolan men det näst bästa är att jag äntligen har fått en frisyr :D och jag tycker att jag passar i den :D
funderar på om jag kanske skulle ta mina nya pumps när jag ska till sjukhuset på onsdag så jag får gå in dom lite, det ska jag nog göra :D

missar ett obligatoriskt seminarium på onsdag med. pratade med Lena som ska hålla i det idag. hade mailat henne innan så hon visste om det och hon skulle prata med Ulla som är kursansvarig och fråga om jag måste göra någon extrauppgift, hoppas inte det! har redan fullt upp! tror dock att jag kanske får hoppa in i en annan grupp och redovisa med dom men det är ju okej ändå :)

nu har jag snart mölat i mig ett helt riskakspaket :P ska skala en mango med nu och lägga mig framför TVn och kolla lite och prata med gustav :) myyys!

älskar dig gustav!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0