tenta

svar till therese: haha! jag har aldrig sagt att jag inte tyckte det va jobbigt att dra på när vi cyklade någonstans :P men dethär tog fasen priset!

imorse va jag inget nervös inför tentan som tur va annars hade jag fått springa på toan som en tok! hittade gjorde vi också så det slapp man oroa sig över med. när vi fick tentan så tyckte jag den verkade ganska enkel. kul om jag får U nu när jag sitter och säger att den verkade enkel :P haha. skämt å sido. gick därifrån kanske 30 minuter innan full tid. kände att jag bara skulle börja leta fel om jag inte gick när jag va klar.
sen åkte våran basgrupp till HU och käkade lunch och pratade innan det va dags för andra delen av tentan, nämligen en egen utvärdering av sig själv. den ska dom alltså ta med i bedömningen. vi pratade om en del annat innan men sen va det dags. alla fick gå igenom vilka frågor som ställt och hur dom kommit fram till dom och vad man svarat. som tur va så tyckte eva (våran handledare) att mina frågeställningar va bra och att allt lät bra :D synd bara att jag inte är lika bra på att uttrycka mig på papper som i tal :S är väldigt stolt över mig själv som fick ihop 3 frågeställningar :D 3!!!! wiiiho! jag som har suttit bra länge hemma när jag övat för att bara komma på en ynka och nu kom jag på 3 :D och 3 bra och relevanta också :D
1. Hur kan det vara etiskt försvarbart att bli gravid och vilja ha barn när man blir äldre, då riskerna för att barnet dör ökar?
2. Om barnet skulle dö, kommer föräldrarna då kunna behålla sin egen hälsa?
3. Vilket ansvar har sjukvården och den enskila barnmorskan innan och efter förlossningen?

Den första besvarade jag med dygtetik och pliktetik och lite motargument för att sedan tillämpa på scenarito :D
Den andra svarade jag på med hjälp av Boorses hälsoteori samt Nordenfelt + motargument.
Den sista svarade jag på med hjälp av hälso- och sjukvårdslagen + dom yrkesetiska koderna för sjuksköterskan :D

fick dock inte in något lärande men jag såg bara inget lärande i detta scenariot. det centrala var graviditet. jaja, nog om detta.

har fått lite komplettering på mitt förbättringsprojekt med som jag totalt glömt bort. så när jag kom hem förut så lagade jag lite mat och sen satte jag mig vid datorn. tänkte gå igenom allt kul först men sen ångrade jag mig och tänkte att jag ville få det gjort och tur va väl det för det tog längre tid än jag trodde och då hade jag antagligen missat början på diagnos okänd om börjar kl 20 :D
skulle lägga in ett par diagram och en bakgrund. diagrammen va skitsvåra när man fått lära sig hur man gör i gamla exel. har ju det nya nu. visst, jag kommer inte ihåg hur man gör i det gamla men då hade man kanske kommit på hur man gjorde. ett tag där kändes det som en omöjlighet men nu är jag klar :D

den 21a mars ska vi ha storgruppsfest :D ska bli hur kul som hellst! om ca en vecka alltså..

imorgon kl 11.20 bär det av mot stockholm och kryssning, det ska också bli otroligt roligt!! jonas tar hand om barro under tiden och det kommer han fixa galant! tack för hjälpen!!

oooo, nu måste jag hinna läsa lite bloggar också innan diagnos okänd börjar, tätt följt av Greys :D onsdagar är heliga för mig ett tag fram över :D

älskar dig gustav!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0