AHA!

kommer så väl ihår pieslingers AHA! kommentarer på tavlan i 7an-9an :D idag har jag fått ett par sånna på föreläsningarna vi haft. 2 stycken blev det idag så vi slutade kl12 :D skönt!
den första handlade om proteinsyntesen. ganska logiskt, det svåra är alla namn på allting men det ska jag väl få in i huvudet.
den andra handlade om bakterier, som en introduktion till hygienen vi ska prata om. det va där jag fick mina aha! upplevelser :D vi gick bland annat igenom i vilka föhållanden bakterier gillar att leva i. några va mörker, fukt, näring, värme mellan 33-37 grader, alltså i våran kropp, neutralt pH värde osv.
den första aha! upplevelsen kom när vi pratade om värme. eftersom bakterier trivs så bra i våran kroppstemperatur så är det kanonbra när vi får feber! jag som alltid har trott att feber är en dålig grej men icke! bakterierna blir slöare och orkar mindre om vi får feber för då blir det för varmt för dom :D feber är alltså kroppen sätt att påverka bakterierna, smart va! därför ska man när man har feber bara ligga inne och slöa för att på så sätt hjälpa kroppen.
den andra kom när vi pratade om pH värdet. varför har vi ett så lågt pH värde i magen? jo, för när vi äter kan vi få i oss bakterier, eller vi får i oss bakterier och om pH värdet är lågt så där dom :D bakterierna där alltså så fort dom kommer ner i magen :D
fasen vad underbart smart kroppen är! den fungerar så...ja, jag vet inte hur jag ska beskriva det men vilken känsla :D

självklart finns det bakterier som överlever i sånnahär miljöer också såklart.

ni vet säkert att om man nyser i sin hand så sätter sig förkylningsbakterier (vi säger att dom heter så) fast på handen. sen när du tar i ett dörrhandtag så sätter dom sig där och väntar på att få hoppa på nästa som tar i samma dörrhandtag. men visste ni att bakterierna faktiskt kan sitta kvar där i flera timmar? förkylningsbakterier alltså, är det magsjukebakterier så kan dom sitta kvad där i flera dagar :O
fatta då vad noga det är med hygien på ett sjukhus så att inte sjukdomar sprider sig.

aaaaaaah, vilken härlig dag :D

nu ska jag repitera proteinsyntesen och sedan ska jag fortsätta med boken Ro utan åror :D den är skitbra! varför har ingen bok varit såhär bra innan? kanske är därför jag inte gillar att läsa. började igårkväll och har läst 150 sidor. okej, sidorna är små och texten ganska stor men ändå :P

vi ska hem till eneida sen med på lite parrrrty :)

älskar dig gustav!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0