ABC/HLR

mamma, du hade rätt. ABC står för anding blödning chock :) dock hade jag rätt också för på engelska så står det för airway breething cirkulation :D

igår fick vi alltså utbildning i ABC och HLR i skolan :D jätte kul och intressant! vi fick testa göra HLR på en docka och fattar ni hur jäkla hårt man ska trycka in bröstkorgen när man gör det?! helt sjukt! 4-5 cm ska den sjunka ner för att det ska vara en bra kvalité. Innan jag hittade rätt punkt där det gick hyffsat lätt så hängde jag med hela min tyngd på den där dockan :P han som hade hand om det sa att vi inte skulle vara rädda för om vi knäcker ett revben eller om det knakar för det är bara brosket, då fattar ni nog hur hårt man ska trycka.
2 minuter ska man hålla på sen ska man om det går byta med någon. han berättade om en kille som gjort HLR på sin pappa och han hade hållt på i 35 minuter innan ambulansen kom :O snacka om adrenalinpåslag!

på ABCn fick vi lära oss vad man ska göra om någon sätter i halsen, vad man ska göra om man kommer fram till tex en bilolycka och en del annat som inte är intressant för er :P

ska nog dock ta och klicka hem ett sånt där skydd man kan ha i plånboken som man lägger för munnen på den man gör HLR på. inte så fräscht att sätta sin mun mot någon som kanske blöder ur munnen eller spytt :S sen kan en person spy upp maginnehållet om man blåser in luften för fort, inte heller så fräscht att ha munnen där då utan skydd mellan :P


inte lika bra väder ute idag så jag ska nog bara ta det lugnt framför TVn en stund innan jag ska till skolan. ska bara käka frukost först.

XOXO

Kommentarer
Postat av: Zandra

Hej babe!

Skicka sms till dig idag men fick läst att du lämnat in din mobil på lagning :/ så jag tar det här ist :D.

Hörde att du kanske tänkt jobba under midsommar, jag ska ju jobba hela den helgen :/ men om du jobbar så vet du att du inte kommer vara själv i thn iaf. Då har vi varandra om inte annat :).

Pusss

2009-06-02 @ 14:34:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0