hodgkins lymfom

som jag sa förut så kollar jag på okänd diagnos. det är alltså ett program om människor som är sjuka men som inte fått en riktig diagnos på flera år för att läkarna inte kan hitta felet eller för att dom inte blir trodda :O vissa går med sina symptom i över 30 år, sjukt ju!

nyss handlade det om en tjej som fick hosta. hon blev behandlad mot hostan men den kom tillbaka. hon fick då göra en lungröntgen där en del av hennes lunga var mörk. läkaren trodde då att hon hade lunginflammation så hon fick steroider och antibiotika.
dock så kom alla hennes symptom tillbaka + att hon fick nattliga svettningar, klåda, hon blev väldigt trött m.m. då började jag tänka att "det där är ju symptomen på hodgkuns lymfom (alltså den cancern som jag hade). men det är dset säkert inte, det kan ju vara vad som hellst i det här programmet"

när hon gick till den 3e eller 4e läkaren så blev hon undersökt och fick göra en ny lungröntgen. då såg dom ett stort svart område i hennes lunga, antagligen samma som den första sett. bara det att denna gången hade det växt och va 15 x 25 cm :O
hon blev opererad och fick sin diagnos: Hodgkins Lymfom. jag hade alltså rätt :P då kan man ju fråga sig, ska inte en utbildad läkare känna igen symptomen på en så vanlig sjukdom om till och med jag gör det som bara läst en termin på ssk programmet? dom borde inte få vara läkare!

hon hade alltså gått med sin cancer i 3 år och eftersom dom upptäckt den så sent så har hon fått tillbaka den flera gången :O fy fan vad illa! hon blev så trött av behandlingen så att hon inte ens kunde prata :O

jag hade i och för sig inga av dom symptomen, jag mådde utmärkt, det va den där knölen på halsen bara och det va väl tur det annars hade jag inte suttit här idag tror jag. om inte annat så hade jag inte funnits här om nått år :S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0