sjukhusvistelsen

sådär, tänkte börja skriva lite på allt som hänt den senaste veckan. klockan är nu 11.28. skriver upp det för att se hur lång tid detta kommer ta. vill dock inte avskräcka någon från att läsa men det kommer bli en del.

Söndag
i söndags åkte jag, mamma och pappa till sjukhuset för att jag skulle bli inlangd. skrev in mig när jag kom sen väntade vi lite på att mitt rum skulle bli ledigt. fick ett eget rum med TV å grejer. behövde dock inte vara kvar där så vi åkte till tornby och käkade och kollade lite i affärer.
väl tillbaka på sjukhuset så åkte pappa hem igen och gustav kom. dom tog lite prover på mig, bl a. blodprover, blodtryck, saturation, temp, puls och EKG. fick även göra en lungröntgen lite senare på dagen.
det va ingen som visste hur ingreppet skulle gå till och som ni kommer ihåg så var jag orolig för att få urinkateter men det visste dom inte heller. ingen visste nått, dom visste bara att jag skulle opereras. pratade med narkosläkaren som förklarade hur dom skulle söva mig. vid en liten titthålsoperation, vilket han trodde det skulle bli, så skulle man bara bli vanligt sövd. skulle man däremot får göra ett större ingrepp, som han alltså inte trodde, så skulle man få epiduralbedövning för att få ett så bra smärtskydd som möjligt och detta innan man sövdes + urinkateter för att man då inte skulle känna om man behövde gå på toa. lät vettigt men ändå inget som jag ville vara med om.
kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde på kvällen förutom att duscha med bakteriedödande medel och sedan kolla på TV, gjorde nog inget mer. mamma och gustav åkte hem, mamma till sara och gustav hem hit.


Det der ut som gustav vart hos tandläkaren men han äter godis.



Måndag
Blev väckt ganska exakt kl 8 på morgonen, skittrött. dom tog prover igen men denna gången bara puls, saturation, blodtryck, temp och vikt. duschade med det där medlet igen. måste bara säga att dom där fula sjukhustrosorna va underbart sköna, haha! :D men ack så fula!
pratade med läkarna igen och dom visste fortfarande inte hur dom skulle göra bara att jag skulle in i operationssalen efter lunch. definitionen på "efter lunch" är nog olika för alla.
läkarna ringde upp till hematologen och pratade med en annan läkare om vad som skulle vara bäst att göra och dom kom fram till att en liten titthålsoperation var bäst.
11.40 kom lars in med lugnande medicin, morfin tror jag, och 2 panodil som skulle förebygga smärtan. han sa att inom en timme så skulle dom komma och hämta mig. dom kom kl 13. blev körd till operationssalen där narkosläkarna väntade. dom sa att kirurgerna inte kommer förrns man är sövd så jag träffade ingen av dom. dom berättade också att det skulle bli titthål eller inget alls. dom skulle även koppla mig till en respirator som skulle stödja min andning under operationen.
alla som opereras få en nål i handen eller armen. jag fick min på ovansidan handen och jag kan erkänna att det faktiskt gjorde ganska ont när dom satte i den. fick andas in nått syrgasaktigt som jag blev jättetrött av sen sprutade dom in något i nålen som var kärlretande. retande va nog fasen fel ord för det kändes som hela handen skulle explodera av trycket :O + att dom hade en blodtrycksmachett runt armen, sen kommer jag inte ihåg mer.

när jag vaknade låg jag på THIVA (thoraxintensiven (thorax betyder bröstkorg på latin)). jag kommer jag ihåg att jag kollade på klockan och jag har för mig att den va strax innan 18. det slog mig då att det måste tagit en väldans tid inne i operationssalen. intubationen i halsen var kvar, alltså slangen dom kör ner så man kan andas under en operation. grejen var att jag knappt kunde andas när jag väl vaknat för dom ville inte ta bort den eftersom jag va så borta. gustav sara och mamma va där, sara grät. haha, jag låg och pekade på halsen för att dom skulle fatta att jag inte ville ha kvar slangen precis som att dom "glömt" ta bort den :P åtmindståne så försökte jag peka, vet inte om budskapet kom fram? fick kvälningar (stavas?) och hostade. efter vad jag ansåg som en evighet så tog dom bort slangen.
I was in PAIN! jag hade nålar överallt. en på varsin hand, en i artären på handleden (arteria radialis). den på handleden hade dom för att mäta mitt blodtryck. jag va kopplad till en sån där maskin, vad fasen heter det...så störande när man inte kommer på :P men på den skärmen ser man iallafall patientens puls, blodtryck och saturation tror jag. så jag var alltså uppkopplad på EKG och hade en sån där grej på fingret som mätte min saturation.
har så dåliga minnen från denna kvällen. vet inte när mamma gustav och sara gick. under natten hade jag iallafall någon hos mig hela tiden, dom turades om att sitta inne hos mig. jag vaknade varje timme av smärtan och för att jag inte kunde vända på mig. sjuksköterskorna var ofta framme och kollade värden och till min STORA förvåning även kollade till min urinkateter så att jag kissade som jag skulle!
jag tyckte det va så skönt att få sova för så fort jag vaknade så började jag spänna mig och det gjorde så fruktansvärt ont!

Tisdag
Hände inte så mycket mer än att jag låg och hade ont. fick morfin så fort jag fick mer ont. fick även sätta mig på sängkanten och sedan stå upp när dom bytte sängkläder. det va väl först då som jag reagerade över urinkatetern på riktigt. inga trosor hade dom satt på mig efter operationen heller så det fick jag hjälp med av sjuksköterskorna.
jag hade slangen som jag fick morfin genom inkopplad i vänstra handen kommer jag ihåg. dock fick båda jag och sjuksköterskorna reda på att den nålen satt dåligt och inte funkade på ett väldigt smärrtsamt sätt :S
jag skulle lungröntgas även denna dagen men eftersom jag inte kunde stå upp så länge så var jag tvungen att göra den i sängen. dom tog in nån stor röntgen apparat som var böjd över sängen. innan hade jag precis suttit upp i sängen och käkat frukost för att sedan ligga ner helt plant, bara det gjorde fruktansvärt ont. fick morfin för det. sedan sköt dom in en platta under ryggen, pain! ännu mer morfin (morfin ska ju hjälpa snabbt det va därför jag fick mer för det hjälpte inte). men det värsta va nog när dom skulle ha in en röntgenplåt under ryggen som va gsnak tjock. jag fick panik av smärtan och kunde inte andas. jag låg och höll andan och stortjöt! går inte att beskriva hur ont det gjorde. innan detta så hade jag ingen aning om vad smärta va vill jag lova! när jag tillslut började andas så var det bara massa slem i halsen. samtidigt som jag försökte andas så tog dom en bild och som tur va så blev den bra.
precis efter detta så upptäckte vi att nålen inte funkade och att jag inte fått nått morfin, inte undra på att det gjorde ont. dom tog ut den nålen och satte i slangen i den andra.

som ni kanske redan vet så blev det ingen vanlig titthålsoperation, därav all smärta! dom hade börjat att operera och snittat ett litet snitt vid arhålan men så som jag fattat det så hade dom kommit åt ett stort kärl när dom skulle gå in med den där titthålsgrejen så det hade börjat blöda. då hade dom istället fått göra ett stort snitt mitt på bröstkorgen för att kunna såga isär bröstbenet på mig och bända upp det för att komma åt knölen dom skulle ta prover på. för att få ihop bröstbenet igen så har dom virat en ståltråd runt som håller ihop bröstkorgen eftersom det inte går att gipsa. sedan sydde dom ihop med tråd som försvinner utan att man tar bort dom.
fick även två drenageslangar insatta, en till varje lunga. dom stack ut precis under ena bröstet.





dom här drenageslangarna blev jag av med under tisdagen om jag inte minns fel. det va bara att dra ut dom och sedan knyta ihop trådarna som satt där. förväntade mig att även detta skulle göra ont men det kändes mer som när man drar en dammsugare längs en arm eller nått fast inne i kroppen då.

sov dåligt även denna natten.

Onsdag, Torsdag
Kommer inte ihåg om det va tisdagen eller onsdagen som jag fick flytta tillbaka till avdelning 6 men jag har för mig att det va tisdagen.
Dagarna på avdelningen gick riktigt långsamt. Gustav var med mig flera timmar om dagen <3 åt knappt något och låg mest i sängen och va trött.
dom tog de vanliga proverna på mig varje morgon så jag var alltid uppe med tuppen. smärtmedicinerna hjälpte mer och mer. fick både tabletter och intravenöst.

linda, sara och zandra var och hälsade på en dag med, det uppskattade jag väldigt mycket :D fick en jättesöt nalle av linda och kim. den fick sitta på bordet bredvid min säng :D
mamma har också vart och hälsat en hel del och massa godis har hon haft med sig och tidningar. pappa har självklart också vart och hälsat på men han va hemma i thn en sväng och jobbade lite med.



började kunna gå och stå själv. började kunna resa mig ur sängen själv :D gick på sjukgymnasitik (fan, den har jag glömt idag, påminn mig ikväll) för att börja få tillbaka rörligheten i överkroppen.

Började äta ute i matsalen eller åtmindståne så hämtade jag min mat själv :D

Dom tog ur min urinkateter så jag började även gå på toan själv :D fördelen med den va att man ens slapp lämna sängen, hihi :P

Fredag
Fick äntligen åka hem :D

jag mamma stefan och sara åkte ut till tornby för jag ville skämma bort mig själv :D skämde bort mig själv för nästan 3000 men det va det värt! gustav kom in lite senare så att vi kunde storhandla. så gött att slippa bära in alla tunga påsar hemma :P får bara lyfta 2 kg i varje hand dom närmaste 6 veckorna till bröstbenet är läkt. är sjukskriven i 2 månader med men om jag orkade så kunde jag gå till skolan så länge jag inte lyfte nått.



just nu är mamma pappa och stefan här. dom håller på att städa hela lägenheten. vi har möblerat om i sovrummet med så nu ser det lite större ut där inne :) köpt en grind för barro har vi gjort med, han ska inte få komma in i sovrummet längre. detta är för att om jag ska bli inlagd igen för behandling så måste det vara rent i sovrummet där jag kommer ligga när jag kommer hem. efter en sån behandling jag antagligen kommer få göra så är man jättekänslig för allt så vissa får inte ens ha sin hund hemma :(
testade att stänga ute honom i hallen och köket igår medans vi satt och kollade på TV och det gick faktiskt jättebra :D han är så duktig!

gustav har åkt till spanien nu med. mamma körde honom, annike och sebastian till skavta flygplats vid 4 imorse så nu är dom framme. hoppas han får det bra :D saknar honom dock redan! <3

nu orkar jag verkligen inte skriva mer! ni ser ju hur lång tid det tagit. har iofs inte skrivit konstant utan vi har varit och handlat och så har vi ätit mellan men ändå :P

17.15 ska jag möta linda och elin på stationen. elin ska upp till östersund igen och fortsätta plugga :)

XOXO


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0