himlen kan vänta

pappa ringde förut när jag lagade mat och tipsade om ett program som går på svt. 3 avsnitt har redan visat och det fjärde visas idag halv 19 ikväll. han sa att man kunde se dom 3 första på svts hemsida och att han tyckte att jag skulle kolla om jag ville vilket jag gjorde. så efter maten satte jag mig framför datorn och gick in på deras hemsida och sökte på "himlen kan vänta". det är en dokumentärserie i 8 delar om 5 personer som mitt i livet drabbas av en dödlig sjukdom.
en av dom, en ung tjej, har samma cancer som jag.
dödlig tänkte jag, vadå dördlig? jag har aldrig tänkt på att sjukdomen som jag faktiskt har är dödlig! 
alla har ju den där tanken (ja, jag kan nog säga alla och verkligen mena det) att "det händer aldrig mig". vem har aldrig tänkt så nån gång? man ser olyckor på nyheterna, folk som dör, folk som dödas folk som jag vet inte vad men "det händer ju inte mig".
kommer ihåg när dom ringde från vårdcentralen innan jag fick diagnosen och sa att det va en tumör jag hade, då fick jag ju inse det faktum att det hänt mig men då kom nästa tanke "cancer, det händer inte mig utan det här är bara en ofarlig tumör" också det en tanke man snabbt fick slå undan. jag kommer lika väl ihåg när jag satt inne på läkarens rum och fick diagnosen. jag kommer ihåg att tanken på att dö inte ens flög förbi i hjärnan, jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna ha hänt. läkaren sa inget om det heller eftersom diagnosen såg bra ut.
jag tror att jag precis har insett hur farlig Hodgkins lymfom är.
jag är nog en sån människa som för det mesta tänker positivt. hade jag inte gjort det och vetat vad jag vet nu så hade jag gjort det jag ännu inte gjort, nämligen gråtit. och då menar jag inte lite utan floder!

berättade om serien för gustav när vi åt och att den handlade om dödliga sjukdomar och att det va en tjej med som hade samma som jag, då sa han precis som jag tänkte "vadå dödlig?" han hade heller inte fattat att man kunde dö. men så sa han en grej, mer på skoj, att det är honom jag har att tacka för att jag lever och det är fan sant. det va han som tvingade iväg mig till vårdcentralen för att kolla upp knölen på halsen. själv trodde jag att det va en svullen halsmandel och att den skulle gå bort men gud så fel jag hade.

kan varmt rkommendera er att kolla på serien, kanonbra! ikväll 21.30 på 1an eller 2an! jag ska minsann kolla!

och på mig får allt himlen vänta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0