Finland

2008-12-21

Hej hej!
tänkte blogga lite nu när jag är i finland. Får dock skriva i ett word dokument och lägga upp allt när jag kommer hem så jag slipper skriva allt då :D smart va?

Igår åkte vi mot finland som sagt. Åkte från mjölby halv 4, ganska tidigt men det gick bra ändå. Mamma och stefan hade ränkat helt fel på hur lång tid det skulle ta så vi låg i knappt 100 på motorvägen :P stannade och fikade i nyköping i en timme. Somnade i bilen efter nyköping och sov ända till norrtälje så bilresan gick fort J
åkte inte över med silja eller vikinline utan med finnlink, ett fraktfartyg som lastbilarna tar eftersom båten inte stannar på åland. Käkade frukost på båten sen gick vi och la oss en stund. Vaknade efter 3 timmar i hytten och va yr. Vet inte vad det kan vara men det gick över ganska fort. Vi gick ut i matsalen för att spela kort medans vi väntade på att maten skulle bli klar och tro mig, man märkte när maten blev klar. Alla, och då menar jag alla, lastbilschafförer reste på sig samtidigt och ställde sig i kö :P haha! Såg så kul ut. Maten va sådär men den gick att äta.
väl i land så började den tråkiga resan, nästan 40 mil till vasa och 80väg :O vi låg dock i över 100 så det va väl okej men det tog 4 timmar ändå. En sak ska ni veta om finnar i trafiken, dom vet inte vad trafikvett är eller så vet dom inte hur man stänger av helljuset! Nästan alla man möter har på helljuset tills man blinkar åt dom och en del bländar inte av när man kört om. Högerregeln är dom stenhårda på med, kollar bara åt höger i en korsning oh kommer det ingen så kör dom :P
när vi kom fram till mormor och morfar så mötte dom oss på trappan :D robban också. Vi fick lite kvällsmat, eller inte mat utan mackor :D sen gick jag och la mig, va ganska trött!

Har vaknat ett par gånger inatt med och vart yr igen. Om jag ligger på rygg och vrider huvudet så känns det som jag är aspackad :S inte alls kul! När jag skulle upp lite innan 10 imorse kunde jag knappt sitta rakt i sängen och när jag reste på mig började jag fundera på hur jag skulle ta mig ner för trappan utan att trilla ner :S satte mig i soffan och mådde skitdåligt samtidigt som det bara snurrade, jättejobbigt! Nu har det slutat som tur är men det känns ändå inte riktigt bra.

Har vart ute och fotat lite idag med. Sara har ju sin nya objektivkamera men jag fick ta min vanliga :P tycker dock att en sån räcker :D lånade mammas och stefans systemkamera också.
annars har vi inte gjort mycket idag, spelat lite kort, kollat på tv och käkat köttbullar med mos :D det som mormor är bäst på att göra! Älskart'
sara stefan och robban åkte iväg till kompassen för att dricka öl nu men jag ville inte riskera att det va mycket folk där så jag stannade hemma. Får hoppas att dom kommer tillbaka snart så man kan spela mer kort :D
just det, wii har vi spelat med :D och tro inte att mormor och morfar äger ett wii, nej, det fick mamma och stefan ta med hemmifrån :D men jag tror att det är värt att släpa på, hela släkten satt bänkade framför tvn när vi spelade, haha! Blev bowling, boxning och lite balansgrejer :D kul!

Hoppas älsklingen har det bra där hemma. Han kim oh david hade vart på sibylle inatt och tagit med barro som fått en egen korv, vad snällt! Saknar dom bådatvå!

nej nu ska jag kolla på tv eller kanske lägga patiens :P

älskar dig gustav!


2008-12-22

Imorse vaknade jag och va yr igen. Va tvungen att hålla mig i när jag skulle gå ner på toa, inte alls kul men det gick över fortare än vad det gjorde igår som tur va :D mådde inte dåligt heller. Massa snö hade det kommit inatt med så morfar va ute och plogade :D gött med snö! Hoppas det ligger kvar till julafton, måste ha en vit jul :D  gick upp vid halv 10 för vi skulle in till stan och när man ska in till stan vill man duscha och när alla ska duscha så tar varmvattnet slut :S givetvis fick jag duscha i isvatten typ, fyyy fan vad kallt det va! Jag har ju lite tur då att jag inte har något hår som måste sköljas ur flera gånger :P
åkte in till stan runt 11, halv 12. Brukar inte hitta så mycket där inne, dom har ju inte samma affärer som hemma bara HM JC lindex och kapphal iprincip. Hittade ett par leggins som va som jeans så dom köpte jag, sen hittade jag ett par skitfina pumps i nån affär :D 30% rea va det på dom med så det va bara att slå till :D letade efter ett par skor till gustav med men dom hade verkligen inga snygga killskor nånstans! Synd..
va inne i ett par timmar så vi käkade på donken på Prisma (matbutiken) sen åkte vi hem. Spelade lite kort hemma men när robban och stefan kom hem så kom vi på att vi ville ut och köra hans 4hjuling :D så vi drog på oss termobrallor och tjocka tröjor och tack gode gud att vi gjorde det! Svinkallt! Först åkte vi bara runt på grusvägen inne i skogen men sen sa mamma att dom skulle till min morbror så jag och sara hoppade på 4hjulingen igen och åkte i förväg :D 75 km/timmen kom sara upp i. min mössa höll på att blåsa av och fingrarna va som is när vi va framme men det va kul :D
jag fick äran att klippa robbans hår när vi va där och det blev faktiskt bra :D han är nöjd och då är jag nöjd. Så nu kanske jag kan klippa dig med gustav :D
på vägen hem va det min tur att köra 4hjulingen och givetvis va jag bara tvungen att slå saras 75 km/timmen :D  kom ut på vägen och kännde att det va halt men om jag bara låg i mitten på vägen så gick det bra. Kännde att vi gled lite ut mot diket då och då men då va det bara att sakta ner och styra mit mitten igen :D min mössa låg inte mot öronen när vi åkte eftersom jag satt fram och händerna blev is igen men det va det värt. Är det snö imorgon med så ska jag åka igen :D anledningen till att vi åker när det är snö är att man blir så sketen när det är blött, det skvätter.

Nu ska jag och sara gå upp och spela lite nintendo wii. Stefan har köpt redskapen till sporterna idag så nu när man spelat tex golf så har man en klubba :D måste testa!

Vårat köksbord kom idag med, hoppas gustav fick ihop det och att det blev bra men det tror jag :D kanske ringer han innan jag ska sova och hör hur det gick.


Älskar dig gustav!

2008-12-23

Goddagens. Känns lite konstigt att skriva nu och inte kunna lägga upp men men.  Idag gick jag upp halv 11 :D hörde att sara sa att hon skulle ta en promenad så jag tänkte att jag skulle gå med men när jag kom ner va hon borta. Åt frukost och gick ut med mamma istället :D gick till vistanvägen och tillbaka, det va skönt. När vi kom tillbaka skulle sara bara käka frukost och sen skulle vi ta 4hjulingen och åka en sväng :D åkte till vistan och tog lite kort, sen åkte vi till hamnen. Påväg dit så blåste det så mycket så händerna blev ännu kallare än igår :O hur nu det kunde vara möjligt! Fick stanna och be om saras vantar för hon hade sånna där riktigt vantar som man ska ha som är vindtäta och eftersom hon inte körde så fick jag låna dom :D när jag tog av mina vantar va dom alldeles röda och gjorde ont! :S väl framme i hamnen tog sara lite bilder med sin kamera och sen bestämde vi oss för att ta en fika på Compassen. Ringde mamma och frågade om dom med ville komma vilket hon och morfar ville :D
sara fick åka ensam på 4hjulingen hem för jag hade ju inga bra vantar. Mamma ville ta lite kort i hamnen hon med innan vi åkte så jag passade på att sladda runt lite på en öppen yta precis vid vattnet :D

När vi kom hem kollade vi lite på tv och sen kökade vi mormor hemmagjorda pizza :D den smakade som panpizza fast mycket godare :D

Nu har jag och sara spelat wii en stund, har gjort varsin egen gubbe som vi ska träna med :P har spelat tennis, hoppat backhoppning och kört yoga :D nu ska vi spela lite kort och sen blir det kanske wii igen, vem vet, eller kanske lite 4hjuling igen, det är skitkul!

Hoppas snön ligger kvar imorgon med men det tror jag för det är kallt ute :D  men det skulle inte förvåna mig om det regnar inatt eller nått så man inte kan göra något kul ute imorgon :S

Fick sms av gustav förut med. Han och barro hade mött rottweilervalpen som bor granne med oss :D 9 veckor. Barro hade velat gå fram och hälsa men den lilla valpen hade morrat pt han, kaxigt! Haha! Om ändå barro va så modig ;)


Älskar dig gustav!


Lite rolig läsning:
FN skickade ut en enkät över världen med den enkla frågan: Ge oss din ärliga åsikt om hur en lösning på bristen på mat i övriga världen skulle kunna se ut. Men det hela misslyckades på grund av följande:
I Afrika visste man inte vad mat var.
I Östeuropa visste ingen vad ärliga betydde.
I Västeuropa visste ingen vad brist innebar,
I Kina kände ingen till begreppet åsikt.
I Mellanlstern visste ingen vad ordet lösning stod för.
Och i USA visste ingen vad begreppet övriga världen betydde.



2008-12-25

Då va julafton avklarad och förbi. Jag och sara bakade å grejer på morgonen innan vi duschade eftersom dom andra hade duschat så varmvattnet va slut. Väntar man en stund så hinner det värmas nytt vatten :D vi bakade chokladpraliner, det blev jättegott! Spelade lite kort när vi va klara för vi skulle inte vara hos min morbror förrns kl 16 :O vi hade sagt att vi skulle komma halv 3 så vi han äta innan kalle anka (kalle börjar ju 16 här i finland eftersom dom är en timme före) men så ringde hans lite innan vi skulle åka och sa att vi skulle komma kl 16 istället för lena hade så mycket att göra. Ändå hade vi erbjudit henne att hjälpa till men hon skulle minsann klara det själv.
Åkte kl 16 från mormor och morfar vilket gjorde att vi missade början av kalle anka, vilket jag skiter fullständigt i men sara va inte glad :P haha! Väl framme så satte vi oss i köket och pratade medans sara mattias och linnea kollade kalle.
när kalle va slut så åt vi, skitgott!! Lena hade gjort nån röra på stenrom som man skulle ha på äggen och laxen och den va underbar!! Ska få receptet på den så vi kan ha den på nyår :D
när vi ätit tog vi det lugnt en stund sen öppnade vi paket :D
iår fick jag: självrisken till barros ögonoperation, ett nytt köksbord i ek för 6 personer, en extern hårddisk på 1 TB, en ny router, en sodastream, en mixer, 2 ölglas från Inter mezzo Orrefors, 2 par örhängen, tomtar, en frukosttallrik med tillhörande mugg (en tallrik där man får plats med en mugg men också att lägga mackan bredvid) och pengar :D fick såklart inte allt igår utan lite har jag redan fått :D är helnöjd med alla klappar och hela julen i sig, tack allihopa!!
körde hem mormor och sara (morfar hade stannat hemma L ) när paketen va öppnade och spriten kom fram :P på vägen tillbaka till hans körde jag lite rally på grusvägen, skitkul!  Resten av kvällen satt vi bara i köket och pratade så det va inte så värst kul men men. Åkte hem vid 1 tror jag.

Idag har jag och sara vart ute och gått. Gick ända till brevlådorna ute vid stora vägen så sammanlagt blev det 3 km sa mormor J käkade frukost när vi kom tillbaka. Mer än så har vi inte hunnit med idag, klockan är ju bara halv 12. Vet inte vad man ska hitta på heller, spela wii kanske eller kort. 4hjuling skulle man ju kunna åka också men det är ju kallt ute iofs. Igår va det 10 minus här :S

Saknar gustav gör jag med! Hoppas han hade en trevlig julafton. Ringde och pratade lite med honom men man kan ju inte prata för länge, svindyrt!

Nu ska jag hitta på nått, men vad vet jag inte.


Älskar dig gustav!


2008-12-26

Igår, alltså juldagen, tog jag det bara lugnt. Vi åkte hem till hans och lena och käkade god mat kl 14 sen åkte jag och sara hem igen. Spelade kort, mormor va med en stund också :D hon höll på att baka julstjärnor samtidigt. Så säger hon "vill ni ha bullar som jag bakade igår?" "javisst" sa vi. Givetvis värmde mormor 2 bullar var :P mormor vill hellst att man ska äta hela tiden, då är hon nöjd :P sen när julstjärnorna va klara så ville hon att vi skulle smaka på dom med så dom va goda och vi kunde inte riktigt med att säga nej så nej slank bulle nr 3.
sen gick jag och sara upp och spelade wii och vi hann inte ens spela klart en omgång tennis så ropar mormor "hörrni flickor, om ni vill komma ner och ha något att dricka så har jag tagit fram, och bullar har jag värmt åt er med" och att tacka nej när hon redan har värmt och allt ör klart kan man ju inte med så då va det bara att trycka i sig 2 bullar till :P ungefär såhär går det till dagligen :P mormor försöker få i en så mycket som möjligt när man är här, det står godis och chips framme hela tiden, överallt.
sara och robban skulle ut igår så när han väl kom hem började sara sminka sig för hon trodde att dom skulle åka men robban ville se en film först, haha! Så vi kollade på Hit Man, skitbra i början men slutat såg vi aldrig för det böjade hacka L får ladda ner filmen hemma sen och se slutet. Vi åkte runt halv 10 från mormor och morfar för att hämta upp robbans kompis, han va dock inte klar så jag och sara åkte till hans och lena där mamma och stefan va kvar. Lenas syster och man va där med och alla började bli lite dragna :P sånghäftet va framme å grejer :P åkte och hämtade robban och hans kompis kvart i 22, då va han klar och det bar av in till vasa. Jag fick va fyllechaffis. När vi kom in mot stan ville jag memorera vägen eftersom jag inte hittar där inne men först skulle vi ju hämta upp conny vid en pub och sedan åkte vi till en annan. Hur fan ska jag hitta när jag ska hämta dom sen tänkte jag :P hittade ut från torget gjorde jag i alla fall :D drog i per gessles nya skiva på hög volym och sjöng med när jag åkte tillbaka. 4 mil ungefär in till stan från mormor och morfar. Hämtade upp mamma och stefan som ville med tillbaka hem. Gjorde mig iordning och gick och la mig eftersom jag skulle upp och hömta som nån gång under natten. Halv 3 bar det av mot vasa igen och jag hittade minsann :D körde dit robban sa att jag skulle komma men dom va inte där, dom va på andra sidan torget där jag släppte av dom så jag fick köra dit och jag hittade dit med :P woho! Sara hade tydligen hånglat upp en rödhårig finne, haha! Det fick hon höra resten av natten :P vi skulle nämligen handla mjölk som robban lovat mormor. Klockan va då lite efter 3 på natten på juldagen, vart fan skulle han hitta mjölk nu? Men nån mil utanför stan åt andra hållet fanns det nån bensinmack som hade öppet dygnet runt. Dom hade hamburgare där med vilket sara tjadate om, "jag vill ha fyllekäk" men den dög tydligen inte :P kl 5 va vi hemma igen.

Så idag har jag sovit länge, gick inte upp förrns lite efter 11 :D och då va det repris av himlen kan vänta :D missade ju det igår när jag körde dom in till stan, så det kollade jag på, dom andra med. I dagens avsnitt fick man veta att helena hade dött, den 22a augusti L trodde inte dom hunnit med att filma det.
nu har vi precis ätit korvsoppa :D älskar mormors korvsoppa. Åt 4 tallrikar och ett knäckebröd. Min frukost va det :D
nu ska vi kolla på film, men vilken det vet jag inte, får se. Hoppas den inte börjar hacka bara. Resten av dagen blir lugn, är fortfarande trött från inatt men det går över. Inte en enda bulle har jag ätit idag heller :D must be some cind of record! :P

Tror att gustav hade kul igår med vilket jag hoppades på :D fick några sms av honom. Om 2 dagar ses vi igen :D

Älskar dig gustav!


20.39
nu har vi precis ätit grillkorv :D och tro det eller ej, vi grillade dom :D innan vi åt så hade jag faktiskt inte ätit sen soppan till frukost, en bedrift vill jag lova för att vara hos mormor och morfar :D blev dock lite för hungrig när vi väntade på korvarna att jag åt 2 bullar :S i vanliga fall hade jag inte brytt mig om 2 bullar men att äta bullar, kakor, godis, chips och allt möjligt varje dag gör att såhär i slutet av veckan så börjar man bry sig.

Imorgon bör det av hemmåt igen. Åker härifrån senast halv 18. Båten går 23 på kvällen och det är nästan 40 mil ner till åbo. Såå jäkla tråkigt att sitta i bilen i 4 timmar. Som tur är så är det kvällsbåt så vi ska sova under resan så det borde gå fort :D

Nu ska jag sara och robban kolla klart på Hit Man som hackade när vi kollade igår. Den kommer tydligen igång om man spolar lite fram och tillbaka :D hoppas! Annars kan vi kanske spela lite wii. Om man kanske ska kolla på dokumentären om golden gate först som dom andra kollar på på tv nu.


Älskar dig gustav!


2008-12-27

Då va sista dagen i finland kommen. Har precis duschat och käkat frukost. Packat har jag gjort med så nu är allt klart för att åka, eller ja, datorn ska packas ner också men det går ju fort. Tror vi åker runt 16-17 i eftermiddag. Frågan är bara vad man ska göra fram till dess. Spela kort kanske? Wii spelet är nerpackat så det går inte.
ska faktiskt bli ganska skönt att komma hem :D har saknat gustav och barro väldigt mycket! Tror vi är hemma på söndag morgon, då ska jag ta en promenad med barro :D

Nyår snart med, det enda som jag och sara har planerat är att vi ska käka middag hos oss och sen åka hem till henne, men vi vet inte vad vi ska äta eller vilka som ska med :P det enda jag hoppas på är att jag ska kunna hålla mig vaken fram till 12slaget, det är ju då alla är som gladast :D

Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer, klockan är bara halv 11 så det har inte hänt nått speciellt än och jag vet inte vad vi ska hitta på heller.

Älskar dig gustav <3 vi ses snart!


Kommentarer
Postat av: sara

maila det jag skrev till mig med :)

2008-12-29 @ 13:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0